مسائل حوزهی فرهنگ رسانه در میان قشر جوانان و نوجوانان در جامعه ی معاصر ایران
مسائل حوزهی فرهنگ رسانه در میان قشر جوانان و نوجوانان در جامعه ی معاصر ایران
1- مسئلهی شیوع روزافزون استفاده از محصولات به ظاهر فرهنگی ( شوها و موسیقی غیر مجاز و ... ) در بین نوجوانان و جوانان
2- شیوع استفاده از سایت ها و شبکه های مجازی غیراخلاقی در رسانه های مختلف(تلویزیون/ ماهواره – اینترنت(سایت های مستهجن)- شبکه های اجتماعی موبایلی- شبکه های اجتماعی کامپیوتری)
در واقع مسئلهی مطرح در اینجا این است که با وجود شیوع بسیار بالای این رویداد در بین جوانان و نوجوانان ایران، تاکنون هیچ تحقیق دانشگاهی جامعه شناختی یا فرهنگ شناسانه متقن و معتبری در این خصوص صورت نگرفته است و هیچ پیشنهادی عملیاتی در خصوص روشنگری، آموزش و تربیت استفاده از این محصولات ضدفرهنگی جز سانسور و فیلتر کردن توسط دستگاه های امنیتی داده نشده است و گویا هم مسئولین وهم نظریه پردازان در این خصوص واهمه و رودربایستی خاصی دارند. (پادشاه لخت است و کسی جرات گفتن ندارد!)
3- مسئلهی نداشتن برنامهی صحیح «فراغت رسانه ای»
مسئله ی فراغت رسانه ای پدیده ای است که امروزه در بسیاری از اقشار جامعهی ایران بالاخص قشر جوان و نوجوان شاهد آن هستیم. فرد یا افراد مختلف صرفاً جهت گذران وقت و به دلیل نداشتن اولویت یا کار جدیتری در طول روز با سرگرم شدن به یک رسانهی خاص(مثل اینترنت یا شبکه های اجتماعی موبایلی بالاخص اینستاگرام و تلگرام) وقت خود را میگذرانند. نکتهی جالب توجه در این جاست که همه ی افراد در این خصوص احساس خسران و خسارت میکنند و اظهار دارند که ای کاش به این صورت وقتمان تلف نمی شد و راه های بهتری برای بهینه سازی وقتمان وجود داشت، اما این عمل بلافاصله پس از ابراز ندامت در همان روز یا از فردای همان روز ادامه پیدا می کند و متاسفانه در این خصوص هیچ برنامهی مشخصی از سوی حکومت در جهت غنی سازی مفهوم فراغت رسانه ای در ایران وجود نداشته است و برخورد با این مسئله نیز بیشتر منفعلانه و سانسورمنشانه بوده است.
4- مسئلهی ضعف سواد رسانه ای قشر جوان و نوجوان
5- مسئلهی «رسانه-شخصیت» در میان جوانان و نوجوانان
امروزه با ضعف عملکرد در خصوص الگوسازی و اسطورهسازی و تبیین راهها و تعاریف شخصیت برتر و توفیق و موفقیت واقعی در بین نسل جوان و نوجوان، شاهد اصالت و اولویت یافتن توفیق رسانهای و اینهمانی این مسئله با شخصیت برتر داشتن در میان این قشر هستیم، مسئلهای که تحت عنوان «لایک بیشتر مساوی شخصیت مشهورتر و موفق تر» رواج یافته است. واین پدیده در گسست هویتی و شخصیتی جوانان و نوجوانان در آینده نقش بسزایی داشته و خواهد داشت. جوان و نوجوان با فطرت پاک و انگیزه ی سرشار خود پس از چند سال قرارگرفتن در بازی «رسانه-شخصیت» بالاخره روزی درخواهد یافت که این بازی به معنای شخصیت و هویت واقعی او نیست و مولفه های دیگری همچون: علم، ثروت، جایگاه اجتماعی و... عامل اصلی شخصیت ساز هستند، اما این نتیجه اغلب بسیار دیرتر از حد معمول و در آستانه ی ورود به مقطع بزرگسالی برای جوانان و نوجوانان حاصل میشود و این باعث ایجاد نوعی خودکم بینی و احساس حسرت و ندامت فراوانی در آنان شده و بسیاری از معضلات اجتماعی به تبع همین اتفاق رونمایی میشوند.
6- مسئلهی خلاء های پیش نویس های نظام جامع رسانه ها (با تاکید بر نیازهای نسبی جوانان و نوجوانان)