یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی
محمدوحیدصافی اصفهانی
عبد مسکین!

و در اعتبارات دنیا، طلبه دانشجوی مقطع دکتری رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تهران

این وب نوشت، محملی است برای به اشتراک گذاری برخی تاملات، دل نوشته‌ها و یادداشت ها در حوزه‌ی مباحث اخلاقی، عقیدتی، فرهنگی، ارتباطاتی، سیاسی، اجتماعی، خاطرات آموزنده و ...

نقل کلیه‌ی مطالب بدون ذکر منبع بلامانع است.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

مسائل حوزه‌ی فرهنگ رسانه در میان قشر جوانان و نوجوانان در جامعه ی معاصر ایران


1- مسئله‌ی شیوع روزافزون استفاده از محصولات به ظاهر فرهنگی ( شوها و موسیقی غیر مجاز و ... ) در بین نوجوانان و جوانان


2-  شیوع استفاده از سایت ها و شبکه های مجازی غیراخلاقی در رسانه های مختلف(تلویزیون/ ماهواره اینترنت(سایت های مستهجن)- شبکه های اجتماعی موبایلی- شبکه های اجتماعی کامپیوتری)

 در واقع مسئله‌ی مطرح در اینجا این است که با وجود شیوع بسیار بالای این رویداد در بین جوانان و نوجوانان ایران، تاکنون هیچ تحقیق دانشگاهی جامعه شناختی یا فرهنگ شناسانه متقن و معتبری در این خصوص صورت نگرفته است و هیچ پیشنهادی عملیاتی در خصوص روشنگری، آموزش و تربیت استفاده از این محصولات ضدفرهنگی جز سانسور و فیلتر کردن توسط دستگاه های امنیتی داده نشده است و گویا هم مسئولین وهم نظریه پردازان در این خصوص واهمه و رودربایستی خاصی دارند. (پادشاه لخت است و کسی جرات گفتن ندارد!)


3-  مسئله‌ی نداشتن برنامه‌ی صحیح «فراغت رسانه ای»

مسئله ی فراغت رسانه ای پدیده ای است که امروزه در بسیاری از اقشار جامعه‌ی ایران بالاخص قشر جوان و نوجوان شاهد آن هستیم. فرد یا افراد مختلف صرفاً جهت گذران وقت و به دلیل نداشتن اولویت یا کار جدی‌تری در طول روز با سرگرم شدن به یک رسانه‌ی خاص(مثل اینترنت یا شبکه های اجتماعی موبایلی بالاخص اینستاگرام و تلگرام) وقت خود را می‌گذرانند. نکته‌ی جالب توجه در این جاست که همه ی افراد در این خصوص احساس خسران و خسارت می‌کنند و اظهار دارند که ای کاش به این صورت وقتمان تلف نمی شد و راه های بهتری برای بهینه سازی وقتمان وجود داشت، اما این عمل بلافاصله پس از ابراز ندامت در همان روز یا از فردای همان روز ادامه پیدا می ‌کند و متاسفانه در این خصوص هیچ برنامه‌ی مشخصی از سوی حکومت در جهت غنی سازی مفهوم فراغت رسانه ای در ایران وجود نداشته است و برخورد با این مسئله نیز بیشتر منفعلانه و سانسورمنشانه بوده است.


 4-  مسئله‌ی ضعف سواد رسانه ای قشر جوان و نوجوان


 5- مسئله‌ی «رسانه-شخصیت» در میان جوانان و نوجوانان

امروزه با ضعف عملکرد در خصوص الگوسازی و اسطوره‌سازی و تبیین راه‌ها و تعاریف شخصیت برتر و توفیق و موفقیت واقعی در بین نسل جوان و نوجوان، شاهد اصالت و اولویت یافتن توفیق رسانه‌ای و این‌همانی این مسئله با شخصیت برتر داشتن در میان این قشر هستیم، مسئله‌ای که تحت عنوان «لایک بیشتر مساوی شخصیت مشهورتر و موفق تر» رواج یافته است. واین پدیده در گسست هویتی و شخصیتی جوانان و نوجوانان در آینده نقش بسزایی داشته و خواهد داشت. جوان و نوجوان با فطرت پاک و انگیزه ی سرشار خود پس از چند سال قرارگرفتن در بازی «رسانه-شخصیت» بالاخره روزی درخواهد یافت که این بازی به معنای شخصیت و هویت واقعی او نیست و مولفه های دیگری همچون: علم، ثروت، جایگاه اجتماعی و... عامل اصلی شخصیت ساز هستند، اما این نتیجه اغلب بسیار دیرتر از حد معمول و در آستانه ی ورود به مقطع بزرگسالی برای جوانان و نوجوانان حاصل می‌شود و این باعث ایجاد نوعی خودکم بینی و احساس حسرت و ندامت فراوانی در آنان شده و بسیاری از معضلات اجتماعی به تبع همین اتفاق رونمایی می‌شوند.


6- مسئله‌ی  خلاء های پیش نویس های نظام جامع رسانه ها (با تاکید بر نیازهای نسبی جوانان و نوجوانان)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۴
محمدوحید صافی اصفهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی