یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی
محمدوحیدصافی اصفهانی
عبد مسکین!

و در اعتبارات دنیا، طلبه دانشجوی مقطع دکتری رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تهران

این وب نوشت، محملی است برای به اشتراک گذاری برخی تاملات، دل نوشته‌ها و یادداشت ها در حوزه‌ی مباحث اخلاقی، عقیدتی، فرهنگی، ارتباطاتی، سیاسی، اجتماعی، خاطرات آموزنده و ...

نقل کلیه‌ی مطالب بدون ذکر منبع بلامانع است.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

جمعه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۵۳ ب.ظ

شیطان هم استاد اخلاق می شود!

جرعه هایی برای تحول قلب و جان ! (یادداشت چهاردهم)


شیطان هم استاد اخلاق می شود!


بسم الله

مراحل زندگی انسان هرکدام به منزله‌ی مرحله‌ای از شناخت جدید از شیطان و اعوان و انصار اوست! بزرگی می گفت: «به حرف بزرگترهایتان گوش دهید، چرا که آنان از شیطان بیشتر زخم خورده‌اند و او را بیشتر می‌شناسند!» و این حقیقتی غیرقابل کتمان است. گویی انسان تا برخی از مکاید شیطان را نچشد، به عمق فجایع ضعف نفس و کوتاهی فکر خویش در بندگی و عقب ماندگی خود در عبودیت پی نخواهد برد. جالب است که گاهی شیطان شما را دعوت به گناه و زشتی و کارهای خلاف امر الهی نمی‌کند! شیطان اگر نیاز ببیند گاهی در ظاهر استاد اخلاق شما هم می‌شود! تو را به خیر و صلاح و نیکی دعوت می‌کند. دستگیری از خلق خدا را به تو امر می‌کند و چه بسا شب‌ها نیز به بالینت آمده و تو را از خواب شیرینت برای نمازشب بیدار نماید و حتی هنگامی که نیّت بر انجام گناهی می‌کنی، با تمام توان خویش اسباب و لوازم آن گناه را از پیش رویت بردارد و ایضاً سیلی محکمی بر تو زند و آن هنگام تو به خودآیی که عجب! عجب خدا و ملائک می‌خواهند من گناهی مرتکب نشوم!

اما هیهات! هیهات از این‌که این نیز برنامه‌ای از پیش تعیین شده است. شیطان این بار در کسوت هدایت و اخلاق و دعوت به حسنات گرداگرد توی انسان می‌چرخد و دستگیری ات برای اتیان واجبات و مستحبات را شخصاً بر عهده می‌گیرد و چه بسا که شیطان و نفس اماره انسان را سالهایى بس طولانى دعوت به اعمال صالحه و اخلاق حمیده و پیروى از شریعت مطهّره کنند به امید آن‌که روزی بالاخره او را مبتلا به اعجاب و خودپسندى کنند!

آری! شیطان برای برخی در اخلاق استادی می‌کند و احیاناً به آنان برنامه‌ی ذکر و عبادت هم خواهد داد!

باید فهمید که شیطان به تعداد انفاس خلایق خدا ابزار برای گمراهی دارد و هر انسانی باید بداند که ابزار تخصصی شیطان برای اغوای او چیست.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۳
محمدوحید صافی اصفهانی

چرا گناه می کنیم؟   


جرعه هایی برای تحول قلب و جان ! (یادداشت سیزدهم)

گناه می کنیم چون زندگی مان برنامه ندارد!

 

بسم الله

انسان و وقتش برای هدفی خلق شده است. گوهر وقت انسان مایه ای است برای بندگی و عبودیت حضرت حق جلّ و علا و اگر این گوهر با فعالیت ربوبی پر نگشت؛ خود به دشمنی در خط مقدم غفلت و شهوت برای آدمی تبدیل خواهد شد.

سالکی که وقتش را برای بندگی خدا قرار داده است، دقت دارد که این مسیر باید با برنامه باشد و هر حس و فکر و عملی باید دارای زمان مشخص خود باشد و در عین آهستگی در طی مسیر سلوک؛ پیوستگی نیز لازم است و باید برای امور عبادی برنامه‌ریزی داشت.

اما اگر این برنامه وجود نداشت؛ انسان دائماً دچار غفلت از اعمال و افکار و احساسات مورد نیاز عبادی خود می‌شود و در این بین افکار و احساسات خبیثه نیز کم کم خودش را به وقت آدمی تحمیل می‌کنند و یک وقت آدمی چشم باز می‌کند و می‌بیند گویی برخی معاصی جز  برنامه‌ی روزانه‌ی وی شده است و هیهات از این بدبختی! بدبختی عادت به یک گناه! بدبختی احساس نیاز به انجام یک گناه!

و چه زیباست عالی‌ترین روش برنامه‌ریزی دین مبین اسلام که مشارطه، مراقبه و محاسبه را در جای جای گوهر وقت آدمی لازم دیده است.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰۳ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۵۳
محمدوحید صافی اصفهانی