یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی
محمدوحیدصافی اصفهانی
عبد مسکین!

و در اعتبارات دنیا، طلبه دانشجوی مقطع دکتری رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تهران

این وب نوشت، محملی است برای به اشتراک گذاری برخی تاملات، دل نوشته‌ها و یادداشت ها در حوزه‌ی مباحث اخلاقی، عقیدتی، فرهنگی، ارتباطاتی، سیاسی، اجتماعی، خاطرات آموزنده و ...

نقل کلیه‌ی مطالب بدون ذکر منبع بلامانع است.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
يكشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵ ب.ظ

سبک زندگی اسلامی به‌دنبال تمدن‌سازی است

سبک زندگی اسلامی به‌دنبال تمدن‌سازی است

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا ـ رئیس مؤسسه بینش مطهر اصفهان گفت: دین بر تمدن‌سازی تأکید دارد. بر همین اساس سبک زندگی اسلامی نیز به دنبال تمدن‌سازی است که از طریق فرهنگ‌سازی و تفکرسازی محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدوحید صافی، رئیس هیئت مدیره مؤسسه بینش مطهر اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: زمانی که درباره مسائل مختلف زندگی انسان مانند هدف‌گذاری‌ها و نیازهای او صحبت می‌کنیم، معمولاً سه ساحت از نظر دینی برای ما حائز اهمیت است، یعنی انسان همواره در یکی از این سه ساحت به سر می‌برد که این سه ساحت عبارت‌اند از: ساحت افکار، ساحت احساسات و ساحت اعمال.

سبک زندگی اسلامی منطبق با فطرت انسانی است

وی ادامه داد: هر انسانی در یک برش زمانی و مکانی خاص در یکی از این سه ساحت نام برده به سر می‌برد. یعنی یا به یک فکر، یا به یک عمل و یا به یک احساس خاص مشغول است. در سبک زندگی اسلامی نیز آنچه اسلامی است انسانی هم هست و آنچه انسانی باشد، اسلامی نیز است. یعنی سبک زندگی اسلامی کاملاً بر فطرت انسان استوار شده و نیازهای او را در هرکدام از این سه ساحت پاسخگوست.
رئیس مؤسسه بینش مطهر اصفهان اظهار کرد: بهترین پاسخگو برای نیازهای فطری آموزه‌های دینی و اسلامی است که در همه حوزه‌ها کامل و جامع است. مثلاً دین زمانی که به حوزه افکار وارده شده برنامه‌ای کامل برای زندگی متعادل در حوزه فکر معرفی می‌کند؛ پس باید به دنبال سبک زندگی اسلامی و انسانی باشیم.
صافی افزود: بعضی تصور می‌کنند منظور از سبک زندگی تنها در حوزه اعمال است، مثلاً اینکه چگونه به مسافرت برویم یا لباس بپوشیم و یا تعاملات فردی و اجتماعی‌مان چگونه باشد. اما اعتقاد ما این است که سبک زندگی نه تنها فراتر از اعمال، بلکه در حوزه افکار و احساسات نیز وارد می‌شود. در واقع این تأکید سبک زندگی اسلامی به همه ساحت‌های زندگی انسان آن را از دیگر سبک‌های زندگی متمایز می‌کند.

سبک زندگی غربی تنها مبتنی بر لذت است

وی با پرداختن به سبک زندگی غربی گفت: سبک زندگی غربی امروزه کاملاً بر پایه زندگی همراه با لذت بنا شده و در آن زندگی انسان باید به گونه‌ای باشد که بیشترین لذت‌ها را تجربه کند. در چنین دیدگاهی انسانی با این سبک زندگی در آرامش خواهد بود. این نوع نگاه هیچ توجهی به افکار و احساسات ندارد.

صافی گفت: اعتقاد ما بر این است که دین بر تمدن‌سازی تأکید دارد؛ تمدن‌سازی یعنی فضا و سبک خاصی که برای معیشت در ساحات سه گانه به وجود می‌آید و انسان را هدایت می‌کند. مثلاً تمدن غربی با ویژگی‌های خاص خود شکلی از زندگی را در حوزه افکار، اعمال و احساسات ایجاد و تمدن اسلامی نیز شکلی دیگر را ایجاد می‌کند.

رئیس مؤسسه بینش مطهر اصفهان اضافه کرد: فرهنگ‌سازی هسته اصلی تمدن‌سازی است. یعنی حس و حال خاصی که افراد یک جمع خاص دارند. مثلاً حس و حال شیعه‌گری عراقی‌ها در مقایسه با حس و حال خاص شیعه‌گری ایرانی‌ها بسیار متفاوت است. این حس و حال متفاوت فرهنگ نام دارد. بخش اعظم تمدن‌سازی از طریق فرهنگ‌سازی اتفاق می‌افتد و هسته اصلی فرهنگ‌سازی نیر تفکرسازی است. البته در اینجا منظور از تفکر شعور انسان‌هاست.

وی در ادامه گفت: در تمدن‌سازی اسلامی تأکید زیادی بر تفکرسازی وجود دارد، یعنی در تمدن‌سازی اندیشمندان به سراغ افکار و شعور انسان‌ها می‌روند. پس منظور ما از سبک زندگی تمدن‌سازی است، اما منظور یک انسان غربی از سبک زندگی، رفع نیازها و ارضای لذت‌های اوست. در واقع از سبک زندگی به دنبال مفهومی به نام تمدن‌سازی هستیم که ابزاری است برای تحقق اهداف انسانی.
صافی در پایان گفت: رشد انسان مهم‌ترین هدفی است که سبک زندگی اسلامی در پی آن است و همواره انبیا و اولیا آن را مطرح کرده‌اند.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۶
محمدوحید صافی اصفهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی