یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی
محمدوحیدصافی اصفهانی
عبد مسکین!

و در اعتبارات دنیا، طلبه دانشجوی مقطع دکتری رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تهران

این وب نوشت، محملی است برای به اشتراک گذاری برخی تاملات، دل نوشته‌ها و یادداشت ها در حوزه‌ی مباحث اخلاقی، عقیدتی، فرهنگی، ارتباطاتی، سیاسی، اجتماعی، خاطرات آموزنده و ...

نقل کلیه‌ی مطالب بدون ذکر منبع بلامانع است.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
جمعه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۵۳ ب.ظ

شیطان هم استاد اخلاق می شود!

جرعه هایی برای تحول قلب و جان ! (یادداشت چهاردهم)


شیطان هم استاد اخلاق می شود!


بسم الله

مراحل زندگی انسان هرکدام به منزله‌ی مرحله‌ای از شناخت جدید از شیطان و اعوان و انصار اوست! بزرگی می گفت: «به حرف بزرگترهایتان گوش دهید، چرا که آنان از شیطان بیشتر زخم خورده‌اند و او را بیشتر می‌شناسند!» و این حقیقتی غیرقابل کتمان است. گویی انسان تا برخی از مکاید شیطان را نچشد، به عمق فجایع ضعف نفس و کوتاهی فکر خویش در بندگی و عقب ماندگی خود در عبودیت پی نخواهد برد. جالب است که گاهی شیطان شما را دعوت به گناه و زشتی و کارهای خلاف امر الهی نمی‌کند! شیطان اگر نیاز ببیند گاهی در ظاهر استاد اخلاق شما هم می‌شود! تو را به خیر و صلاح و نیکی دعوت می‌کند. دستگیری از خلق خدا را به تو امر می‌کند و چه بسا شب‌ها نیز به بالینت آمده و تو را از خواب شیرینت برای نمازشب بیدار نماید و حتی هنگامی که نیّت بر انجام گناهی می‌کنی، با تمام توان خویش اسباب و لوازم آن گناه را از پیش رویت بردارد و ایضاً سیلی محکمی بر تو زند و آن هنگام تو به خودآیی که عجب! عجب خدا و ملائک می‌خواهند من گناهی مرتکب نشوم!

اما هیهات! هیهات از این‌که این نیز برنامه‌ای از پیش تعیین شده است. شیطان این بار در کسوت هدایت و اخلاق و دعوت به حسنات گرداگرد توی انسان می‌چرخد و دستگیری ات برای اتیان واجبات و مستحبات را شخصاً بر عهده می‌گیرد و چه بسا که شیطان و نفس اماره انسان را سالهایى بس طولانى دعوت به اعمال صالحه و اخلاق حمیده و پیروى از شریعت مطهّره کنند به امید آن‌که روزی بالاخره او را مبتلا به اعجاب و خودپسندى کنند!

آری! شیطان برای برخی در اخلاق استادی می‌کند و احیاناً به آنان برنامه‌ی ذکر و عبادت هم خواهد داد!

باید فهمید که شیطان به تعداد انفاس خلایق خدا ابزار برای گمراهی دارد و هر انسانی باید بداند که ابزار تخصصی شیطان برای اغوای او چیست.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۶
محمدوحید صافی اصفهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی