یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی

یادداشت های محمدوحید صافی اصفهانی

یادداشت های فرهنگی و ارتباطاتی محمدوحیدصافی
محمدوحیدصافی اصفهانی
عبد مسکین!

و در اعتبارات دنیا، طلبه دانشجوی مقطع دکتری رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تهران

این وب نوشت، محملی است برای به اشتراک گذاری برخی تاملات، دل نوشته‌ها و یادداشت ها در حوزه‌ی مباحث اخلاقی، عقیدتی، فرهنگی، ارتباطاتی، سیاسی، اجتماعی، خاطرات آموزنده و ...

نقل کلیه‌ی مطالب بدون ذکر منبع بلامانع است.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۵۸ ب.ظ

مناظره دکتر ایزدی با آقای احدیان

  نشست تبیین نامه رهبری با عنوان تایید مشروط

نشست تبیین نامه رهبری با عنوان تایید مشروط برجام دیشب ۹ آبان در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) با حضور فواد ایزدی و احدیان و با حضور کارشناس مجری برنامه آقای وحیدصافی برگزار شد. در این نشست که با ارائه ی مختصر از شرح ماوقع اتفاقات پرونده ی هسته ای ایران در دوسال گذشته توسط آقای وحید صافی آغاز شد،  دکتر فواد ایزدی در خصوص نظرات خود در مورد مذاکرات گفت: من مذاکرات را نه هیچ وقت به طور کامل رد کردم و نه تایید می‌کنم اما متنی نوشتم که در آن ۷ نکته بود که ۳ نکته منفی و ۴ نکته مثبت در آن قید شده بود.


استاد دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه در وضعیت فعلی نحوه اجرای برجام اهمیت دارد تصریح کرد: طرف آمریکایی قرائت خاصی از این متن دارد که لزوما هم مثل متن نیست.

وی در مورد نامه رهبری گفت: این نامه نشان دهنده این است که هم مجلس و هم شورای عالی امنیت ملی اجازه ای را به دولت داده‌اند و در اینجا اهمیت حضور ولی فقیه احساس می‌شود  زیرا عده‌ای برخوردی قلدورانه در این مسئله داشتند. جمله معروف امام که فرمودند ولی فقیه دیکتاتور نیست، جلوی دیکتاتور را می‌گیرد در اینجا صدق می‌کند.

این کار‌شناس مسائل سیاسی با تاکید براینکه برجام هیچ الزام حقوقی برای طرف‌های غربی ندارد گفت: اما چون ما قطع نامه ۲۲۳۱ را داریم پس برجام برای ما الزام آور است. عده‌ای می‌گویند برجام پیوست ۲۲۳۱ است پس در صورت لغو برجام می‌توان بر علیه بقیه نیز قطع نامه صادر کرد اما آیا واقعا می‌توان برعلیه ۱+۵ نیز قطع نامه صادر کرد.

ایزدی در ادامه با تاکید بر وجود حق وتو برای کشورهای غربی تصریح کرد: وجود حق وتو اجازه تصویب قطع نامه علیه این کشورها را نمی‌دهد. اصلا کسی فکر قطع نامه صادر کردن علیه آمریکا را به ذهن خود راه نمی‌دهد.

وی با طرح این سوال که آمریکا در مورد ما چه طرحی دارد پاسخ داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند در کوتاه مدت برجام را طبق قرائت خود اجرا شده ببینید و آن را به اتمام برسانند. و اگر هم تحریم های علیه ایران متوقف شد، این روند را با هجمه تبلیغاتی علیه ایران مثل بحث حقوق بشر و تروریسم ادامه دهد.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: در میان مدت امریکایی‌ها علاقه دارند اهرم‌های قدرت را از ایرانی‌ها بگیرند اهرم هایی مثل توان موشکی، نفود منطقه‌ای و مدیریت مباحث داخلی.

ایزدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در دراز مدت قصد استحاله و سرنگونی ایران را دارند تصریح کرد: این بیچاره‌ها بار‌ها این مطلب را گفته اند که قصد براندازی ایران را دارند. در این مدت رهبری تقریبا ۷۰ بار از واژه نفوذ استفاده کرده اند و اوباما نیز تقریبا به همین تعداد از کلمه تغییر استفاده کرده است که این نشان می دهد قطعا قصد تغییر آن‌ها سیاسی است.

در ادامه این نشست مدیر مسئول روزنامه خراسان در مورد محورهای مختلف نامه رهبری گفت: ما در کتاب از سعدآباد تا لوزان به خصوص در مذاکرات لوزان نگرانی‌هایی را مطرح کردیم.

سعید احدیان با بیان اینکه بعضی از مشکلات لوزان در برجام از بین رفته است تصریح کرد: برای تبیین نامه رهبری باید فرمایشات ایشان در گذشته را نیز مرور کرد و نگاهی یکپارچه به آن داشت اگر فرمایشات رهبری را نگاه کنیم میبینیم یکی قبل از وین است و دیگری بعد از مذاکرات وین.

این فعال رسانه ای بیان داشت: رهبری قبل از مذاکرات وین بحث برداشته شدن تحریم‌ها بدون تغییر و دست‌خوردن به صنعت هسته‌ای را مطرح کردند. خطوط قرمز ایشان شاخصه‌های توافق خوب بود و بخشی از آن نیز برای کمک به مذاکرات بود که مطرح شد.

نویسنده کتاب از سعدآباد تا لوزان در مورد فرمایشات رهبری بعد از مذاکرات وین تصریح کرد: پس از وین و در برجام سه مسئله کلی یعنی صنعت هسته‌ای، امنیت ملی و تحریم‌ها بیان شد.

مدیر مسئول روزنامه خراسان در مورد فرمایشات رهبری افزود: ایشان در خطبه‌های عید فطر در حوزه امنیت ملی گفته‌اند که اجازه سواستفاده را نخواهیم داد.

احدیان در مورد رفع تحریم‌ها گفت: رهبری در مورد تحریم‌ها به یک ضعف هم اشاره کرده‌اند. و منظور آنچه از فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود این است که پاسخ به صحبت‌های آن‌ها باید داده شود و اگر پاسخ ندهیم‌‌ همان تثبیت می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظر من این نامه هم تاریخی است و هم تاریخ ساز، تصریح کرد: در تبیین نامه باید هم محتوا و هم لحن آن در نظر گرفته شود، لحن نامه رهبری نکات اساسی دارد که عمدتا نگاه‌های فرامتنی است. اولا بدبینی در این نامه به اوج می‌رسد و ثانیا فضای گفتمانی جدیدی را ایجاد کرده است.

این فعال رسانه ای افزود: در این نامه هم از موافقین و هم از مخالفین تشکر شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۱
محمدوحید صافی اصفهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی